Villkor

Villkor beträffande beställningen:

Beställning
Åldersgräns för att beställa är 18 år. Bokningen är bindande, men i de flesta fall kan du ändra eller avboka mot en avgift. Med vår unika ångerrätt kan du avboka utan kostnad i 24 timmar efter bokning (gäller inte hotell med bokningsstatus ”på förfrågan”, eller när det är under 2 veckor till ankomst).

Våra priser inkluderar skatter och avgifter och som oftast frukost på hotell i Europa. På några stora resorts på semesterorter bland annat i USA kan det tillkomma en resortfee.

Speciellt för Rom: Den 1 januari 2011 införde Rom en ny turistskatt som gäller alla resenärer som övernattar i Rom. Avgiften ingår inte i de publicerade priserna och betalas till hotellet vid vistelsens slut. Följande avgifter gäller:

- € 3.00 PER PERSON PER NIGHT for stays in 5 Star and 4 Star hotels (charged up to 10 nights)

- € 2.00 PER PERSON PER NIGHT for stays in 3 Star, 2 Star, 1 Star hotels, camping, in cottages, in a B & B, holiday homes, in houses, holiday homes, all the residential, hotels (charged up to 10 nights)

Children under two years of age are exempt from paying this tax.

Please note:
This tax is to be paid by the PASSENGER directly at the hotel before the end of the stay.

Speciellt för Florens och Venedig: Den 1 juli 2011 infördes en ny turistskatt som gäller alla resenärer som övernattar i Florens och Venedig. Avgiften ingår inte i de publicerade priserna och betalas till hotellet innan vistelsens slut. Följande avgifter gäller:

The tax will be 1.00 € per star:

1 star hotel: 1.00 € per day
2 star hotel: 2.00 € per day
3 star hotel: 3.00 € per day
4 star hotel: 4.00 € per day
5 star hotel: 5.00 € per day

The tax is per person and will be applied for a maximum of 10 days. Children (up to 10 years) do not need to pay.

Please note:
This tax is to be paid by the PASSENGER directly at the hotel before the end of the stay.

Betalning
När du bokar kan du välja att betala hela beloppet på en gong, eller endast en deposition på kr 200 per person (vid mindre än två veckor till ankomst, betalas hela summan samtidigt med bokningen). I enstaka perioder med extra stor efterfrågan (mässperioder etc.) kan hotellen sätta strängare krav på betalningen.

Väljar du att betala deposition, skickas faktura med restbeloppet på e-post. Denna betalas med kort (Visa/MasterCard) på nätet.

Vår betalningsterminal är beläget på en säker server hos BBS (Bankenes Betalingssentral i Norge), och båda kortnummer och personsuppgifter skickas krypterat med SSL (Secure Socket Layer).

Voucher
Efter att vi har mottagit din betalning skickar vi en hotellvoucher till dig på e-post. Vouchern skrivs ut och lämnas i hotellreceptionen vid ankomst. Vouchern är en värdehandling och hotellet kan neka tillgång till rummet, eller belasta dig med sina egna priser om du inte har med denna. Vouchern är det slutliga resebeviset som dokumenterar vad som är bokat. För att undgå missförstånd och fel, ber vi dig noga läsa igenom vouchern innan du reser. Det är endast hotelluppehållet som är förbetalt och allt extra betalas direkt till hotellet (minibar, bilparkering osv).

Avbokning
Villkoren varierar något från hotell till hotell. På beställningssidan hittar du de specifika villkoren för det hotellet du har vald. Det normala är en avbokningsavgift på kr 200 per person (gratis för barn under 12 år) vid avbokning intill tre dagar före ankomst. Vid mindre än tre dagar före ankomst betalas som oftast första natten + kr 200 per person.

Ändring
Ändringsavgiften är som oftast kr 100 per person per ändring. Villkoren varierar något från hotell till hotell, och tidsfrister är de samma som vid avbokning (se ovanför). Det normala är at ändringen måste företas senast tre dagar före ankomst. Senare ändringar anses som avbeställning och ny beställning.

Avbeställnings- och ändringsskydd
Om du har bokat avbeställnings- och ändringsskydd kan du utan extra kostnad avboka eller ändra fram till kl. 12:00 (svensk tid) dagen före ankomst. VIKTIGT: Om beställningen avbokas utom Hotelrooms öppettider, skall avbeställningen skickas på e-post till: post@hotelrooms.se

Oförbrukad eller förkortad hotelluppehåll
Det ges ingen återbetalning om man väljer att avstå ifrån att bo på hotellet i den beställda och förhandsbetalda perioden. Det samma gäller om man väljer att bo på hotellet i färre nätter än vad man betalt för.

Prisändringar
Hotelrooms reserverar sig mot eventuella prisändringar som kan uppstå på grund av valutaförändringar eller andra omständigheter utanför vår kontroll. Vi tar också förbehåll för datafel i prisuppgifterna på våra websidor.

Villkor beträffande hotellet:

Hotellklassificering

* mycket enkelt alternativ för dig som inte ställer något krav på bostandard
** Enkel turistklass standard
*** Medelklass standard
**** Förstaklass med lite extra komfort
***** Lyxigt boende med hög standard och service

Några lägenhetshotell använder nycklar som symbol i stället för stjärnor.

I de flesta storstäder (t.ex London och Paris) är hotellrummen vanligtvis mindre än det vi är vana vid på svenska hotell.

Hotellbeskrivning
Vi har försökt att ge så bra beskrivning och värdering av hotellen som möjligt, men vi ber om förståelse för att vi måste reservera oss för fel i informationen. Var uppmärksam på att rummen kan variera i storlek och utformning, och att dom kan vara annorlunda än bilder du hittar i beskrivningen.

Hotellens faciliteter som minibar, aircondition, hiss osv. står uppskrivet i beskrivningen för varje hotell. Märka att alla hotellen reserverar sig för att enstaka faciliteter kan vara felaktiga eller otillgängliga pga reperation, renovering etc. Om det är någon facilitet som avgör ditt hotell val så är det viktigt att du ger besked om detta vid beställningen. Då har vi möjlighet att dubbelkontrollera detta med hotellet innan du reser.

Hotell i utlandet har ytterst sällan rum som är anpassade för de handikappades behov och som fyller de normer som DHR (De Handikappades Riksförbund) ställer, trots det i beskrivningen står att hotellet/rummet är anpassad handikappade.

Vi reserverar oss för eventuella adressfel på vår online karttjänst.

Rumtyper
Dubbelrum: Rum för två personer med dubbelsäng.

Tvåsängsrum (twin): Rum för två personer med två separata sängar.

Dubbel/twinrum med extra säng för barn: Extra sängen är för barn mellan 2-12 år och kan t.ex. vara en bäddsoffa eller ”rollawaybed”. För barn under 2 år erbujdar hotellen ofta gratis spjälseng (babycot). Kontakta oss på post@hotelrooms.se efter du har bokat, så kollar vi upp med hotellet.

Enkelrum: Rum för en person.

Trippelrum: Rum för tre personer. Tre enkla sängar alternativt en stor dubbel och en enkel säng.

Fyrbäddsrum: Rum för fyra personer. Fyra enkla sängar alternativt två stora dubbelsängar.

På några resemål erbjudar vi lägenheter. Enrumslägenhet (studio) består av kombinerat sov-/vardagsrum och kök. Tvårumslägenhet (one bedroom apartment) har ett separat sovrum og trerumslägenhet (two bedrooms apartment) har två sovrum.

Frukost
Frukost är inkluderat på de flesta hotell i Europa. På hotellöversikten framkommer det om frukost är inkluderat. Det framkommer också på bekräftelse/faktura och voucher om bokningen inkluderar frukost.

Det är som oftast kontinental frukost på våra hotell. Den består av bröd, ost/marmelad, kaffe/te och juice. På större och finare hotell är det gärna frukostbuffet med fler valmöjligheter.

Rengöring
Var uppmärksam på att rengöringen i enstaka land kan vara betydligt enklare än det vi är vana med i Skandinavien.

Ström och vatten förbrukning
I många länder kan vatten och ström vara betydligt dyrare än i Skandinavien. Det är därför vanligt att man sparar in på detta. Tillgången på varmvatten kan vara begränsad och det kan också vara något kallare på rummen än vad vi är vana vid. I flera länder har det också införts en begränsning på bruk av aircondition, med att den bara kan sättas på när man vistas i rummet eller att förbrukningen endast gäller sommartid (i Europa oftast från 1 jun till 30 sep). Vi beklagar eventuella problem i samband med detta, men vi hoppas på förståelsen för att man önskar att spara på miljön.

Trafikbuller/uteliv
I storstäder får man räkna med trafikbuller och uteliv. Om detta är väldigt avgörande för dig, vänligen meddela oss, så ska vi försöka att finna det bästa alternativet. Trafikbuller är vanligtvis ingen grund till ersättningkrav i efter hand.

Insekter
Särskillt i sydligare länder och i Asien finns det mycket mer insekter än i Skandinavien. Ta gärna kontakt med receptionen om detta skulle förosaka något problem för dig.

Reklamation
Det är viktigt att du direkt på plats påpekar vad som är fel till hotellet så att de har en möjlighet att rätta till problemet. Skulle du inte få gehör för dina problem kan du kontakta Hotelrooms eller vår agent på det nummer som anges på din hotellvoucher. Om hotellet, Hotelrooms eller vår agent inte har haft någon anledning till att rätta till eventuella fel, så har man normaltsätt inte något ersättningskrav på detta i efterhand.